بازار روز

تحولی در بازار ایران

بازار روز

تحولی در بازار ایران

بازار روز

شانس در خدمت ذهن‌های آماده است!

آینده گردشگری در ایران روشن است

يكشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۱۲ ب.ظ

تهران پایتخت ایران، امروز با تغییرات جدیدی در زندگی شهری مدرن رو به رو است. گذر جامعه ایرانی از بازارهای سنتی که دیگر پاسخگوی فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی مردم نبودند، با گسترش مدرنیته،  نوید تجربه‌ای از زندگی در شکل و گونه ای متفاوت را می‌دادند.



 آشنایی با مفهوم مدرنیته و بهره مندی ایرانیان از فواید زندگی مدرن شهری را می‌توان به دوران قاجاریه نسبت داد. به روز رسانی سنت‌ها و باورهای جامعه شرایطی را فراهم آورد تا تعامل با کشورهای غربی گسترش یابد؛ به گونهای که افراد برای شناخت و آگاهی از آداب و رسوم سایر کشورها دست به سفر زدند تا از طریق آشنایی و مراوده با این کشورها، زمینه پیشرفت‌های فرهنگی و اقتصادی جامعی را مهیا کنند. پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی و ظهور تکنولوژیهای نوین موجب تغییر شیوه زندگی شد و رونق در گردشگری را به ارمغان آورد.

در قرآن کریم نیز در سیزده آیه به اهمیت سیر و سیاحت تاکید شده است تا آنجا که در آیه‌ای چنین می‌فرمایند: «قل سیروا فی الارض ثم انظرو کیف کان عاقبه‌المکذبین» بگو در زمین به سیاحت بپردازند و ببینند که عاقبت انسان‌هایی که به تکذیب آیات خدا پرداختند، چه شده است (انعام ـ ۱۱).

همچنین پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) در یکی از احادیث خود به طور صریح به اهمیت موضوع گردشگری اشاره کرده‌اند: " مسافروا، تصحوا و ترزقوا" سفر کنید تا سلامت شوید و روزی یابید. (میزان الحکمه ۴/۴۶۸)

ایران در دوران صفویه به عنوان کشوری جذاب توانست نظر بسیاری از جهانگردان را به خود جلب کند. دوران صفوی را می‌توان عصر طلایی معماری و هنر ایرانی در نظر گرفت. با شکوه‌ترین آثار معماری در این دوره و توسط معماران خلاق و هنرمندانی چون محمدرضا و علی اکبر اصفهانی خلق شده‌اند. مساجد و مدارس دوران صفویه توسط هنرمندان کاشی‌کار تزیین شده و این هنر را نیز می‌توان یکی از ویژگی‌های طلایی این دوران برشمرد.


باید در نظر داشت که گردشگری نقش موثری در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می‌کند. افزایش تعداد گردشگران در کشورها موجب ایجاد اشتغال بیشتر می‌شود و این موضوع در جوامع جوان بیشتر حائز اهمیت است. گردشگری همچنین یکی از عوامل مهم در ترویج فرهنگ و رسوم اجتماعی نیز است.


براساس تعریف سازمان ملل گردشگری به سه دسته تقسیم می‌شود:

1. توریسم محلی  (Domestic tourism) سفر شهروندان به نقاط همان کشور

2. توریسم درون مرزی  (Inbound tourism) سفر شهروندان کشورهای دیگر به یک کشور

3. توریسم برون مرزی  (Outbound tourism ) سفر شهروندان یک کشور به کشور دیگر

کشورهایی که به دنبال رونق صنعت گردشگری‌اند، می‌بایست برای هر سه شکل این نوع از گردشگری برنامه ریزی‌های جامعی داشته باشند.

بر طبق آمارهای منتشر شده از وزارت گردشگری ترکیه، ایرانی‌ها در سال 2018 با 350 هزار و 421 بازدید کننده، بیشترین تعداد گردشگران خارجی به این کشور را به خود اختصاص داده اند. 

در مطالعات انجام شده انگیزه ایرانیان از سفر به این کشور، بهره مندی از مراکز تفریحی و کیفیت بالای هتل‌ها و تفرجگاه‌هایی است که این کشور برای گردشگران فراهم آورده تا بتوانند در کنار خانواده‌های خود اوقات خوشی را سپری کنند.

خرید را می‌توان به عنوان یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌هایی برشمرد که بیش از 70 درصد گردشگران ایرانی را مشتاق سفر به ترکیه کرده است. وجود چنین مجتمع‌های تفریحی و تجاری زیبا و دلفریب، باعث خروج هموطنانمان از ایران به آن سوی مرزها و خروج گسترده ارز به خارج از کشور می‌شود. بر اساس آمارهای ارائه شده، حضور گردشگران ایرانی 2.5 میلیارد دلار برای ترکیه درآمد به همراه داشته است.

در سال‌های اخیر در ایران و بویژه شهر تهران سعی شده تا با احداث مراکز تفریحی و تجاری باکیفیت به این نیازهای شهروندان ایرانی پاسخ داده شود.

بازار بزرگ ایران به عنوان اولین و برجستهترین بازار چند منظوره تجاری در ایران و خاورمیانه، با بهره‌گیری از به روزترین استاندارهای بین المللی، شرایطی را فراهم آورده تا افراد بتوانند در کنار خرید، اوقات فرحبخشی را در کنار خانواده خود سپری کنند.

وجود ظرفیتهای بی‌نظیری چون هتل پنج ستاره، باغ شازده ماهان، باغ کتاب، بازار سنتی، باغ دیدار، شربت خانهها و رستوران‌های سنتی و به روز، باعث می‌شود تا نه تنها شهروندان ایرانی کمتر برای خرید به سایر کشورها مسافرت کنند، بلکه گردشگران خارجی نیز برای ورود به این منظومه زیبا از هم سبقت بگیرند.

وجود 7 میلیون ایرانی خارج از کشور ظرفیتی بی‌نظیر برای جذب گردشگران خارج از ایران است تا برای ایجاد حس غرور ملی و تفاخر به داشته‌های فرهنگی ایرانی، ایران مال را برای گردش و سیاحت برگزینند.

در حقیقت گشت زدن در چنین مراکز تفریحی و تجاری موجب آن است تا شهروندان بهتر و نزدیک‌تر تغییرات صورت گرفته در مفهوم بازارهای تجاری را درک کنند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی