بازار روز

تحولی در بازار ایران

بازار روز

تحولی در بازار ایران

بازار روز

شانس در خدمت ذهن‌های آماده است!

صرفه جویی در زمان و هزینه؛ ویژگی بارز مالها

يكشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۰۴ ب.ظ

Image result for mall

از دیرباز رسم بوده که مردم برای تامین نیازهای روزمره خود به محلهایی که فروشندگان کالا در آنجا تجمع می‌کردند رفته و اقدام به خرید مایحتاج زندگی خود می‌کردند. همین عامل سبب شد که بعدها این محل ها بازار نامیده شود و به مرور زمان با گسترش فنون معماری به بازارهایی ثابت و عمدتا سرپوشیده تبدیل شوند. 

امروزه با گسترش شهرنشینی و تمرکز جمعیت در مناطق خاص، عرضه کالا به صورت پراکنده و عمدتا خرد انجام می‌شود و به همین دلیل افراد برای تامین لوازم مورد نیاز خود - البته عمدتاً غیر از کالاهای اساسی– مجبورند به مراکز و فروشگاه‌های مختص عرضه آن کالاها مراجعه کنند. فکرش را بکنید یک فرد برای تهیه لباس ورزشی مجبور باشد از منزل خود که مثلا در شرق تهران واقع شده به غرب تهران برود یا این که برای تأمین سایر لوازم مصرفی و مورد نیاز با پرس و جو و کمک از دیگران مجبور باشد به نقاط مختلف شهر برود. پر واضح است که این رفت و آمدها زمان‌بر و پرهزینه بوده و مردم با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. این در حالی است که در بسیاری مواقع، افراد ممکن است کالای مورد نظر خود را در آن مرکز یا فروشگاه نبینند و مجبور باشند به مراکز دیگر هر مراجعه کنند. 

فلسفه راه‌اندازی مال‌ها و گسترش آنها در شهرهای بزرگ ایران هم دقیقا بر همین اساس است. مراکز بزرگ تجاری با گرد آوردن برندهای بزرگ و کوچک از خارجی تا داخلی، بسته به توان مالی خریداران در اقشار مختلف به نوعی این مشکل را برطرف کرده‌اند. با ایجاد این مال‌ها و گسترش آنها دیگر نیازی نیست که افراد برای تأمین نیازهای غیرضروری خود به نقاط مختلف شهر رفته و مجبور باشند زمان و پول خود را در این راه هزینه کنند.  

به عبارت دیگر این مراکز و مال‌ها شرایطی را فراهم می‌کنند که افراد بسته به توان مالی خود با مراجعه به این بازارهای بزرگ بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیازهایشان را برطرف کنند. طبیعی است که از این طریق دیگر نیازی به صرف هزینه برای رفت و آمد به مناطق مختلف شهر نیست. ضمن این که خریداران می‌توانند با خیال راحت از بابت کیفیت و اصل بودن کالای خریداری شده، از تخفیف‌های در نظر گرفته شده از سوی عرضه کنندگان کالا نیز برخوردار شوند. زیرا فروشندگان در فضای رقابتی مجبورند تسهیلات ویژه ای را برای خریداران در نظر بگیرند. 

بازار بزرگ ایران که تا چندی دیگر فعالیت رسمی خود را در منطقه 22 تهران (انتهای غربی بزرگراه همت) آغاز خواهد کرد از جمله مگامال هایی است که در کنار فعالیت‌های تجاری خود در راستای تأمین نیاز مصرفی مردم، از بخش‌ های مختلف فرهنگی، ورزشی، تفریحی و... نیز بهره‌مند است تا بتواند علاوه بر نیازهای خرید سایر نیازهای مردمی را نیز پاسخ دهد، تا مردمی که وارد آن می‌شوند با رضایت خاطر و با خاطره‌ای خوش آن را ترک کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت این مجموعه نه فقط یک بازار تجاری بلکه مجموعه‌ای فرهنگی ورزشی است که می‌تواند در راستای کمک به کاهش بزه در جامعه نقش به سزایی ایفا کند.

امروزه یکی از کارکردهای مهم مال‌ها در دنیا کمک به کاهش آلودگی، کاهش ترافیک، ایجاد یکدستی در نظام قیمت گذاری کالا، جلوگیری از گسترش کالاهای قاچاق و سایر مواردی از این دست است و بازار بزرگ ایران نیز به عنوان یکی از پنج بازار بزرگ تجاری در دنیا به طور حتم می تواند سهم عمده‌ای در برآورده کردن این انتظارات در تهران و نواحی داشته باشد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۸
بازار روز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی